tisdag 29 maj 2012

Spontan mindfulness.

När jag satt på bussen igår kväll så hade chauffören av någon anledning på högtalarrösten (den inspelade kvinnan) fruktanssvärt högt. Det riktigt skar i öronen.

Som TUR är hade jag ett par öronproppar i väskan (på grund av mitt jobb) och stoppade in dom för att slippa allt oväsen.

När jag hoppat av och skulle promenera hem så skippade jag att ta ut dom och vad ANNORLUNDA det blev när man slapp alla ljud. Det hördes ju lite, men som på väldigt långt avstånd och det kändes som att promenera i sin egen lilla ljudlösa bubbla.

I dessa tider av konstant överstimulering och ljud så kan det nog vara jättenyttigt med lite tystnad i ibland. Det är bara så jobbigt att finna ro till det.




5 kommentarer:

  1. Öronproppar är helt underbart. Så skönt att alltid ha med som proppar som man kan plugga in vid behov. Man vet aldrig på förhand när man kan behöva dem. Det kan vara på spinning, bio, konserter, om man vill ha lite lugn och ro i kollektivtrafiken.
    Det händer ibland att jag tar en promenad med öronproppar i öronen. Så skönt att slippa alla ljut och vandra runt i tystnad. Håller verkligen med om att man blir överstimulerad av ljud så tystnad är alltid välkommet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, kul att man inte är ensam om att ha insett det! Ska se till att ha mina med hela tiden och inte bara till och från jobbet i fortsättningen. :)

      Radera
  2. Hehe, kanske inte proppar jämt men definitivt när man känner att man vill ha lite avkoppling och slippa massa störande ljud. Var är det för öronproppar du har? Har inte sett blåa proppar förr. Själv använder jag bara vanliga gula skumproppar. Ibland får jag lite ont i öronen av dem speciellt om jag sover med dem. Du kanske har nått tips på sköna öronproppar?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, kanske blir lite konstigt om man konstant går runt med dom och blockar ut resten av världen. ;)
      Köpte dom på apoteket, behövde återanvändningsbara! Fast då satt dom fast i ett snöre som jag slet loss. :)

      Radera
  3. Aha, ska verkligen gå in på apoteket och köpa ett par såna öronproppar jag med. Smidigt med återanvändningsbara.

    SvaraRadera