tisdag 18 september 2012

Mindfulness i vardagen!

Jag gillar att slänga mig med ordet mindfulness lite titt som tätt, som ni kanske har märkt. ;)

En väldigt stressande pryl vi har i vår vardag och som kräver konstant tillgänglighet från vår sida är våra mobiltelefoner! Jag har min lur på ljudlös på jobbet och flera gånger har jag glömt att sätta tillbaka ljudet när jag kommer hem på kvällen, och det är så SKÖNT.

Varför måste vi vara konstant tillgängliga? Trots att vi kanske inte svarar på ett sms direkt så hör vi det pipa och läser omedelbart. Flera av oss har även facebook, instagram och liknande sociala medier kopplade till vår telefon där vi får ännu fler uppdateringar som pockar på vår uppmärksamhet.

Nuförtiden så har jag min telefon allt som oftast på ljudlös när jag bara är hemma. Då och då när jag tar upp luren så ser jag ifall det har kommit in ett nytt meddelande eller om någon har ringt, och kan då välja att ringa upp ifall det känns läge.

Folk runt omkring kan bli lite upprörda för att man inte svarar direkt, men vad är det som säger att jag alltid måste vara tillgänglig?

Jag har förklarat för alla mina nära att jag har på ljudlös och ringer tillbaka när jag ser att de har ringt. Lättast så.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar