tisdag 11 september 2012

Musli och gluten?

Gjorde en egen liten musliportion av grejer som jag hade hemma, körde i en deciliter fiberhavregryn, en matsked solrosfrön och linfrön, 10 krossade sötmandlar, en halv deciliter kokosflingor och så gned jag in alltihop i en tesked kokosolja, kanel och vaniljpulver.

Vart smaskens och näringsvärdet var inte helt fel heller:

475 kcal, 13 gram protein, 27 gram kolhydrater och 36 gram fett! Några kokta ägg på sidan om och saken är biff!

Eftersom jag försöker utesluta gluten så har jag läst runt lite om havregryn, men hittar inget entydigt svar. Tydligen "ska" inte havregryn innehålla gluten, men substanser kan flyga över fälten och fastna lite här och där så det är inte hundra procent säkert.

Trots att jag får i mig både gluten (knäckebröd) och laktos (kvarg/keso/fil/ost) så försöker jag att inte äta mer än det jag verkligen vill! Ska läsa på lite mer om mjölksocker också, känns som att det finns en hel del där att utforska.

Imorgon ska jag testa en helt säkert glutenfri musli med bovete istället, får se hur det blir!

På tal om annat så brann det på himlen igår!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar