tisdag 18 september 2012

Nytt försök med havregrynsgröten!

Idag testade jag Trillingnötens tips om en godare havregrynsgröt

Körde en deciliter havregryn (vågade inte ta mer för det känns så onödigt att slänga ifall det inte är gott), som jag kokade upp med vatten, ett ägg, kanel och vaniljpulver. När det var färdigt så hackade jag ner ett äpple i och hällde ner en skvätt mjölk.

Recension?

Bättre! Var fortfarande så att jag inte kunde få ner en sked bara gröt utan att kämpa, men om jag hade med en äppelbit på varje tugga så funkade det finemang! Ska pröva med andra bär/varianter också innan jag bestämmer mig för ifall det här är något för mig eller inte!

Det positiva med gröt till skillnad från musli är att det tjockar till sig och fyller upp magen så mycket mer och man blir mätt snabbare! Det är därför jag fortsätter att kämpa på här. ;)

Kanske försöka få in en fettkälla också, så det inte bara blir kolhydrater och protein! 




2 kommentarer:

  1. hej!

    Snubblade in här via kolo. Jag har också IBS men är helt problemfri sedan ett par år tillbaka. Jag la om kosten helt och vet nu vad jag reagerar på. Om du vill äta gröt skulle jag rekommendera boveteflingor eller krossat bovete. Tar längre tid att koka, typ 10 min, men bovete hör inte till spannmålsgruppen utan är egentligen en ört och är "snällare" mot magen. Lycka till med träningen!

    //Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tipset! Har faktiskt köpt hem bovete och kör 50/50 med havregrynet för att göra det mildare. :) Kanske tar bort havregrynet helt ifall det inte hjälper!

      Radera