söndag 8 januari 2012

Kycklingwok med stekt kål och sallad.

Så! Mitt första inlägg och "recept". Nu tänker jag ta det säkra före det osäkra och ska köra på en stenhård diet i en månad för att se om magen blir bättre. Utesluter nästan allt socker (de flesta kolhydrater och fruktsocker), mjölkprodukter, dåliga fettkällor och rött kött.

Vad blir det då kvar? Ja, det är det jag tänkte försöka ta reda på, och samtidigt dokumentera vad jag äter för att lättare kunna gå fram och tillbaka och få inspiration av mig själv, så att säga! :)

Idag blev det en kycklingwok med stekt kål och sallad.

Recept:

Stekte upp en fryst färdigwok (vilket var ett misstag eftersom jag var tvungen att ta bort mer än hälften).
Körde ner lök och paprika.
Skar upp en halv kycklingfilé i bitar och stekte på och blandade in i woken.
Kryddade med örtsalt, pressad lime och gurkmeja (framförallt för den anti-inflammatoriska effekten!)
Sen i med en skvätt cocosmjölk och så var det färdigt.

Till det så rev jag vitkål och stekte på med lite salt, och tog de inte så vackert rivna resterna och gjorde en "sidosallad" med tomat.



Woken blev väldigt färglös när jag var tvungen att ta bort majs, gula och orangea morötter, men jag löste det genom att hacka lite lök och paprika!

FÄRDIGT! Kom på mitt i matlagningen att jag ju behöver en matlåda imorgon så jag slängde i lite ägg och strimlad, kokt skinka (inte vitt kött, men har ett helt paket och vill använda upp det) i stekpannan med lite chili och körde ihop med den stekta kålen och salladen. :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar